Wandkleed in neo-Mamlukse stijl

ca. 1930
Oosters Instituut
Caïro

Op het kleed staat in het Arabisch een citaat uit de Koran: "De voortreffelijkste van jullie is bij God de godvrezendste." (Koran 49:13, tweede helft). De eerste helft van dit vers (niet op dit kleed) is veelgeciteerd: "O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden leren kennen." Dit kleed was een diplomatiek geschenk en is nooit gebruikt, maar kleden met korancitaten werden doorgaans als decoratie opgehangen in de huizen van welgestelde families (Bowker 2014: 73).