Vrouwenjak van Indiase sits, Leeuwarden, 1750–1800

HM.1474
Nederlands Openluchtmuseum
Bruikleen uit de Koninklijke Verzamelingen, Den Haag

Jakje van Indiase sits uit 1750-1800, behorend bij een rok van dezelfde stof. Vermoedelijk zijn de bloemenranken oorspronkelijk groen geweest. Deze groene kleur ontstond door geel over blauw aan te brengen. De gele kleurstof was echter niet zo kleurecht. Deze verdween door het wassen en de blauwe werd zichtbaar. Het jak heeft een grove wit linnen voering. Het kostuum was eind achttiende eeuw in bezit van de familie Zaad-Noordijk in Leeuwarden. Combinaties van een jak en rok uit dezelfde sits zijn in museumcollecties weinig bewaard gebleven.