Vrouwenceintuur (faja) met 'soyate'

RV-5075-4
San Agustín Tlacotepec

Materiaal: opnieuw gesponnen fabriekswol en palmblad Techniek: "warp-faced" geweven en diagonaal geweven. Deze riem is "warp-faced" geweven (alleen de scheringdraden zijn zichtbaar) in de kleuren rood en paars. De rode kleur vormt een ondergrond en over het gehele geweven gedeelte van de riem loopt een band van rode en paarse strepen (niet over de gehele breedte). In het gestreepte gedeelte zijn in rood vier verschillende ruitfiguren en een vrouwenfiguur geweven. Het geweven gedeelte loopt uit in twee vlechtvormige franjes, gemaakt van de uiteinden van de scheringdraden (rood en paars). Aan de stoffen geweven band zit een "soyate" vast. Dit is een diagonaal geweven palmblad riem, dier ervoor zorgt dat de riem op zijn plaats blijft omdat palmblad meer grip heeft op de kleding die eronder zit dan een gewone geweven riem. Beide, riem en "soyate" zijn geweven in San Augustín Tlocetepe in de Mixteca Alta en verkocht op de jaarmarkt in Pinotepa de Don Luis in januari 1955. De riem wordt samen met een rok uit deze collectie gebruikt (5075-3). Gordels van vrouwen moeten vaak heel zware rokken dragen en zijn daarom gewoonlijk erg lang en worden meerdere malen om het middel gewonden. Vaak wordt aan de gordel de “soyate” bevestigd. Dit is een soort flexibele buis van geweven palmblad die met zijn grove structuur de grip op de wikkelrok verstevigt. Wanneer een gordel gemaakt is om aan een “soyate” bevestigd te worden heeft hij maar aan één kant franje. De andere kant wordt aan een uiteinde van de “soyate” genaaid. Women's belt with 'soyate' Commercial wool and dried palm leaves Acquired 1955 in Acapulco Dimensions: Belt: L: 100 cm W: 7.5 cm Fringe: L: 12 cm Soyate: L: 174 cm W: 6 cm Description: Warp-faced design in re-spun commercial red wool on purple, 'bougainvillea-coloured' and red striped cotton background. The design motifs are composed of cross band units, stylized floral designs, rows of diamond shapes, and a female figure. Technique used creates raised effect of motifs which are all red. Attached to one end is a 'soyate' of palm leaf strips, woven in circular (tubular) fashion, to be worn under belt. Both belt and soyate were woven in San Agustín Tlacotepec and sold at year fair in Pinotepa de Don Luis in the week of January 20. This kind of belt is worn by the Amusgos and the Mixtecas de la Costa.