Vrouw in Staphorster dracht, 1875–1926

2

Krijttekening van een vrouw in streekdracht uit Staphorst. Over haar muts draagt ze een hoed.

Maker
Eerelman, Otto
N.31311.14
Nederlands Openluchtmuseum
1875 – 1926

2 apr 2017

Ze draagt de zogenaamde kaphoed, ook wel Pamelahoed genaamd, kanten muts, oorijzer van zilver met koperen of gouden knopvormige versiering, duidelijk geen krul! Geblokte schouderdoek met ingeweven witte strepen, gestreepte buis/kaskijn met schoot, ws. Vijfschaft , met aparte ondermouwen van ander materiaal. Rok is niet duidelijk wel een schort. Gewapend tegen het regenachtige weer heeft de vrouw een paraplu bij haar.
Wat apart is dat zij geen kleine krullen aan het oorijzer heeft maar een knopvormig versiersel. Dit type werd ws ook in zuidwest Drenthe gedragen.

3 apr 2017

Dank voor de aanvullende beschrijving van de tekening in de collectie van het Openluchtmuseum.