Vouwwaaier in katoen versierd met handgeschilderde margrieten

Maker
onbekend
MMH.1998.0377
Modemuseum Hasselt
1880/1910

De negentiende eeuw kende een grote verscheidenheid aan decoratiestijlen door het heersende Historisme in de kunst en architectuur. Deze stroming blikte terug op het verleden en ontleende decoraties aan vroegere stijlperioden uit onder andere de zeventiende en achttiende eeuw. Deze neostijlen dienden ook als decoratie van de negentiende-eeuwse waaier. Eind negentiende eeuw kwamen ook de meer eenvoudig gedecoreerde waaiers in zwang. Op een waaierblad van gaas of zijde werd een bloem- of plantmotief geschilderd en afgezet met kant. De benen waren van ivoor of goedkopere materialen als been of gekleurd hout en summier bewerkt. Vouwwaaier met een enkel waaierblad in zijde versierd met handgeschilderde margrieten en zilverkleurige krullen. Het waaierblad is afgezet met mechanisch vervaardigd kant. Het montuur bestaat uit 18 wit geschilderde houten benen versierd met bloemmotieven in zilverkleur. Door de benen steekt een koperen sluitpin met ring. De middelste binnenbenen hebben een lengte van 32,5 cm. De buitenbenen hebben een lengte van 28 cm. Het waaierblad heeft bij de middelste binnenbenen een lengte van 20 cm en bij de buitenbenen een lengte van 15 cm. De waaier heeft een spanwijdte van 54 cm.