Vouwwaaier in katoen met blauwe geschilderde bloemen

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
MMH.1991.0152
Modemuseum Hasselt
1890/1900

De negentiende eeuw kende een grote verscheidenheid aan decoratiestijlen door het heersende Historisme in de kunst en architectuur. Deze stroming blikte terug op het verleden en ontleende decoraties aan vroegere stijlperioden uit onder andere de zeventiende en achttiende eeuw. Deze neostijlen dienden ook als decoratie van de negentiende-eeuwse waaier. Eind negentiende eeuw kwamen ook de meer eenvoudig gedecoreerde waaiers in zwang. Op een waaierblad van gaas of zijde werd een bloem- of plantmotief geschilderd en afgezet met kant. De benen waren van ivoor of goedkopere materialen als been of gekleurd hout en summier bewerkt. De vouwwaaier heeft een enkel waaierblad in beige katoen versierd met handgeschilderde bloemen. Het montuur bestaat uit 18 houten benen versierd met gegraveerde bloemmotieven in goudkleurige verf. Door de benen steekt een metalen sluitpin met een knop in bloemvorm en een koperen ring. Aan de ring hangt een beige kwast. De buitenbenen hebben een lengte van 35,5 cm. Het waaierblad heeft een lengte van 21,5 cm. De waaier heeft een spanwijdte van 64 cm.