Voorstrook van kloskant aan een fijne kap, Marken

Maker
Nederlands Openluchtmuseum
ST 0430
Nederlands Openluchtmuseum

Een blauwdruk van een voorstrook van kloskant aan een 'fijne kap'. Deze muts is gedragen door een vrouw van het eiland Marken. Dit is een Binche of een Valenciennes kant. De wat lossere structuur geeft eigenlijk de doorslag naar Binche, maar een zuivere scheidslijn tussen de twee soorten is niet duidelijk te trekken. De kant heeft een grond van zogenaamde 'eksterogen' en siervullingen van zogenaamde 'sneeuwvlokjes' en dateert uit circa 1730. De blauwdruk is vervaardigd door NOM-medewerkers tijdens veldwerk in Marken.