Vest voor een man

Doorzoek de website met tags
RV-503-252
voor 1883
Iran

Vest met twee voorpanden van witte stof met rode en zwarte strepen, met stroken geborduurde bloemmotieven van gele vloszijde tussen elke streep. De achterzijde, zijpanden en voering zijn van geglansde, witte katoen. De voorkant van het kledingstuk heeft een serie lussen en knopen van wit koord. Bovenaan op het linkerpand zit een vertikale zak. De voorkant van het kledingstuk heeft een rij van 19 knopen en evenveel lussen van wit koord. Volgens de oorsponkelijke registratiekaart werd dit soort kledingstuk gedragen door Bakhtiari-nomaden. Het vest is een van de eerste Europese kledingstukken die aan de Iraanse 'outfit' werd toegevoegd. De basisvorm van dit kledingstuk is echter aangepast aan Iraanse kledingtradities. Het vest bestaat namelijk uit een aantal vierkanten en rechthoeken en is niet, zoals gebruikelijke bij Europese vesten, op maat gemaakt. (GVE, 2002)