Vermaakte japon van groen/geel/grijs gestreepte zijde met ingeweven sterpatroontjes

Doorzoek de website met tags
Kunstmuseum Den Haag
1810/1820

Japon, zijde met ingeweven groene en grijze strepen; de groene streep bestaat uit twee rijen sterretjes met daartussenin heel smalle groene en gele streepjes. Japon, lage V-vormige hals, hoge taille en korte iets poffende mouw. Lijfje: voor twee panden die middenvoor schuin iets over elkaar vallen, waardoor een diepe V-vormige halslijn ontstaat. Achterpand uit één glad stuk, waarin een ronde halslijn is geknipt, zodanig dat de strepen in de stof links schuin lopen en rechts vrijwel verticaal. De rechter schoudernaad is op de schouder ingerimpeld; de linker is open. Niet duidelijk is of hier oorspronkelijk een sluitmogelijkheid was of dat de naad is opengegaan. Inhaal koordje in hals. De zijnaden van het lijfje zijn ingenomen en onder de mouwen is een extra stukje stof opgenaaid. Korte mouwen uit twee delen, open op de bovenarm, op de schouder met plooitjes ingezet; onderaan afgezet met een glad opgenaaid kantje, dat van veel later datum is. De rok is gerend; voor glad en verder gerimpeld aangezet. Aan de binnenkant op de taillenaad is een smal zijden lintje genaaid, waardoor een tunneltje ontstaat waarin een (vergaan) rond elastiek. De zoom is afgewerkt met een eromheen gevouwen wit zijden satijn lint, geweven met picotjes, die omhoog wijzen; daarboven een rand vroege machinale tule in stolpplooitjes in het midden van de rand vastgenaaid en op deze naad een zelfde dubbelgevouwen lint, waarvan de picotjes naar beneden wijzen. Binnenin de japon een wit bandje met zwarte letters “Muller”. Vermaakt; de japon is flink vermaakt. Alleen de rok is origineel, zowel in snit als in versiering. Het lijfje is veranderd, maar onduidelijk is wat er precies is gebeurd. Mogelijk is het achterpand wel origineel; zeker het inhaalkoordje is uit de periode. De voorpanden zijn in snit misschien origineel, maar wel aangepast. De mouwen zijn mogelijk lang geweest; er is een flink stuk stof naar binnen gevouwen, maar met de streep in een andere richting dan de korte mouw. De ingenomen zijnaden, de veranderde mouwen, het kantje daarop, de stukjes stof onder de mouw en het taillelintje met elastiek binnenin duiden op veel later gebruik als verkleed kostuum.

Inventariskaart Lakenhal: Japon (kind?) van groen/geel/grijs gestreepte zijde met ingeweven sterpatroontjes langs de weerszijden van de verticale strepen. Strepen geweven in visgraat. Lijfgedeelte heeft een V-vormig decolleté met overlopende panden. Achter rond, kan met een koordje aangetrokken worden. Korte mouwtjes, kop is gerimpeld. Bovennaad gedeeltelijk open. Zoom van het mouwtje is afgezet met een randje Mechels kloskant. Hoge taille. Rokgedeelte is voor strak aangezet, achter en opzij geplooid vastgezet. Zoom is afgezet met tulekant en crèmekleurige zijden satijnen band. Zoom afgebiesd met satijnen bandje. Aan binnenkant van de japon heeft taillenaad een crèmekleurige tegenband, waardoorheen een koord van gesneden rubber(?) met garen omwonden. Okselgedeelte is van dubbele stof.

(In inventarisboek Nederlands Kostuummuseum geregistreerd als japon in plaats van kinderjurk.)