Tweedelige japon

2

"Een meesterstuk van haute-couture”, zo beschrijft - oude Centraal Museum- kostuumconservator en, directrice- Carla de Jonge deze japon in haar boek Een eeuw Nederlandsche mode. Dit...

Maker
Maison Emile Pasquier
Objectnummer
4466/001-002
Instelling
Centraal Museum
Periode
ca. 1895
Herkomst
bruikleen, 1922

"Een meesterstuk van haute-couture”, zo beschrijft - oude Centraal Museum- kostuumconservator en, directrice- Carla de Jonge deze japon in haar boek Een eeuw Nederlandsche mode. Dit ‘meesterstuk’ uit 1895 is gekocht door haar nicht Annette Lucie Koch-van Rappard (1857-1928 ) bij Maison Emile Pasquier in Parijs; de modehoofdstad van de negentiende eeuw. Het modehuis is op dat moment gevestigd in een pand met zowel een ingang aan de Rue de 4 Septembre 30 als aan de Boulevard des Capucines 7. In 1895 zorgen niet alleen wijde rokken en grote mouwen voor een modieus silhouet, het is vooral het korset dat daarvoor bepalend is. De gemiddelde tailleomvang mocht slechts circa 58 à 63 centimeter bedragen. Al deze aspecten en meer vinden we terug in deze uiterst gracieuze japon. Het meest eigentijds is nog de stof; in 1896 was dit zwarte satijn met lichte bloemen een heuse nouveauté. De voering van roze zijde, de baleinen in het lijfje en de decoratie met kralen maken de japon af.

"A masterpiece of haute-couture", was how -ex- Centraal Museum-costumcurator and director- Carla de Jonge described this dress in her book Een Eeuw Nederlandsche Mode (A Century of Dutch Fashion). This ‘masterpiece’ was bought by her cousin Annette Lucie Koch-van Rappard (1857-1928 ) from Maison Emile Pasquier in Paris; the fashion capital of the nineteenth century. The written details on the inner waistband of the dress reveal that the fashion house was at that time established in a building with an entrance on Rue de 4 Septembre 30 and also on Boulevard des Capucines 7. In 1895 it is not only the wide skirts and puffed sleeves, but most importantly the corset, which create a fashionable silhouette. The average waist measurement was ideally 58-63 centimetres. All of this and more is to be seen in this most gracious dress; the fabric was the height of fashion at the time. This black satin with a light flower pattern was a real nouveaute in 1896. The pink satin lining, the boned bodice and the beaded decoration add the finishing touches.

"Een meesterstuk van haute-couture”, zo beschrijft Carla de Jonge deze japon in haar boek Een eeuw Nederlandsche mode. Dit ‘meesterstuk’ uit 1895 is gekocht door haar nicht Annette Lucie Koch-van Rappard (1857-1928 ) bij Maison Emile Pasquier in Parijs; de modehoofdstad van de negentiende eeuw. Het modehuis is op dat moment gevestigd in een pand met zowel een ingang aan de Rue de 4 Septembre 30 als aan de Boulevard des Capucines 7. In 1895 zorgen niet alleen wijde rokken en grote mouwen voor een modieus silhouet, het is vooral het korset dat daarvoor bepalend is. De gemiddelde tailleomvang mocht slechts circa 58 à 63 centimeter bedragen. Al deze aspecten en meer vinden we terug in deze uiterst gracieuze japon. Het meest eigentijds is nog de stof; in 1896 was dit zwarte satijn met lichte bloemen een heuse nouveauté. De voering van roze zijde, de baleinen in het lijfje en de decoratie met kralen maken de japon af. De japon is recent gerestaureerd door Saskia Rijsdijk. Een verslag hiervan is te zien in de film van Wendy van Wilgenburg. Met name de voering was te kwetsbaar geworden om dit bijzondere ontwerp nog op een mannequin te kunnen tonen. Door essentiële onderdelen te ondersteunen is dit nu toch weer mogelijk geworden.

"A masterpiece of haute-couture", was how Carla de Jonge described this dress in her book Een Eeuw Nederlandsche Mode (A Century of Dutch Fashion). This ‘masterpiece’ was bought by her cousin Annette Lucie Koch-van Rappard (1857-1928 ) from Maison Emile Pasquier in Paris; the fashion capital of the nineteenth century. The written details on the inner waistband of the dress reveal that the fashion house was at that time established in a building with an entrance on Rue de 4 Septembre 30 and also on Boulevard des Capucines 7. In 1895 it is not only the wide skirts and puffed sleeves, but most importantly the corset, which create a fashionable silhouette. The average waist measurement was ideally 58-63 centimetres. All of this and more is to be seen in this most gracious dress; the fabric was the height of fashion at the time. This black satin with a light flower pattern was a real nouveaute in 1896. The pink satin lining, the boned bodice and the beaded decoration add the finishing touches. Recently this dress has been restored by Saskia Rijsdijk. The process may be seen in Wendy van Wilgenburg's film. The lining in particular had become too fragile to allow this exceptional dress to be exhibited on a mannequin. This has been made possible by reinforcing essential sections of the dress.

Tweedelige japon van zwart zijden satijn, gebrocheerd met roze bloemen en groene ranken, garnering van zwarte kraaltjes en roze pailletten op tule, broches van zwart geslepen glas en strass.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Op deze afbeelding zie je een creatie van C. Worth die getoond werd op de Wereldtentoonstelling van 1894 in Lyon. Deed me denken aan dit mooie ensemble van Pasquier.

Een Australische zusje?

Avondjapon, 1893, collectie National Gallery of Victoria, Melbourne, Australië. Zie link: https://www.ngv.vic.gov.au/explore/collection/work/45198/.

Reactie