Twee zilveren schoengespen met bloemmotief

1

Twee ovale gebogen gespen van zilver, ijzeren middenstijl waaraan scharnierend een beugel en tweetand hangen (ook van ijzer). Opengewerkt; bloem- en bladmotieven tussen kronkelend sierlint.

Maker
zilversmid: Adrianus Steffens
302-1-2
Museum Rotterdam
Opschriften
Ingeslagen achterzijde: - meesterteken: "A.S" in vlagvormig liggende rechthoek; - jaarletter: "x" cursief onderkast in afgerond vierkant reeks XI; - stadskeur Rotterdam (slecht leesbaar, sterk aangeslagen).
A. Hoynck van Papendrecht, Catalogus Museum van Oudheden, Rotterdam, 1904: "volgens overlevering als eenige nalatenschap van een overledene bij de Weeskamer der stad Rotterdam aangebracht".

Pa

Deze type tweedelige schoengespen dateren uit 1660-1790 en werden altijd in een paar verkocht.