Tafelkleed of hoofddoek met hanen en wolken

ca. 1965

Bijna vierkante doek, die functioneert als tafelkleed of misschien als hoofddoek (iket kepala/voor de man?). Het motief dat er op is gebatikt is zeer typisch voor Cirebon: het wolkmotief (megamendung) en de boshanen (sawung galing). Dit exemplaar is afkomstig uit de privécollectie van de directrice van de batikkerij waar hij gemaakt is: Batik Research Institute. Naar haar zeggen wordt dit patroon niet meer gebatikt omdat het te moeilijk zou zijn. Veldhuisen verzamelde de batik vanwege het authentieke Cirebonpatroon, doch de doek was gemaakt in Yogyakarta. De doek is gemaakt door en voor Indonesiërs.