T-shirt voor kind met traditionele motieven die verwijzen naar vruchtbaarheid en aan de Javaanse wereldorde

Doorzoek de website met tags
ca. 1979
Jawa

Kindershirtje met losse sawat over de panden heen, en aande onderkant een rand met semèn-motief. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Naast de vogelmotieven, die verwijzen naar Garuda het heilige rijdier van de Hindoegod Vishnu, en daarmee dus naar de bovenwereld, zijn nog vruchtbaarheidsmotieven afgebeeld in de vorm van ranken en bloemen. Het shirtje is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.