Stenen bovenarmband voor mannen

Doorzoek de website met tags
voor 1971
Burkina Faso

De armband wordt door mannen om de linker bovenarm gedragen. Waarschijnlijk dienen deze armbanden alleen als sieraad en zijn ze een statussymbool. Vervaardiging De armband is uit steen gehouwen en gepolijst. Gardi (1969:177-183) beschrijft de vervaardiging van stenen armbanden bij de Touareg. Eerst worden de stenen in handzame brokken geslagen. Met behulp van een houweel, zaag en vijl worden hieruit armbanden gevormd. De armbanden worden met olie ingesmeerd en boven een strovuur gehouden waarbij de olie diep wordt ingewreven. Hierdoor ontstaat een warme, diepe kleur. Een goed ambachtsman zou ongeveer 20 banden per dag kunnen vervaardigen.