Sjaal voor vrouw gedragen bij feestelijke gelegenheden

voor 1997
Kachchh

Ceremoniële omslagdoek, gedragen door Machhukatha Rabari vrouwen. De Machhukatha leven in Morvi, daar waar Kutch overgaat in Saurashtra. Het borduurwerk vertoont dansende vrouwen, parkieten, levensbomen, rosetten en blauwe olifanten. De Machhukatha behoren tot de meest moderne Rabari, die zich qua kleedgewoonten aanpassen aan de bevolkingsgroepen om hen heen. De sadi der vrouwen is echter gebleven en wordt bij feestelijke gelegenheden nog gedragen. De blauwe olifanten (zie ook litt. 1, pl.56) verwijzen naar een verleden waarin de Rabari in nauw contact stonden met de royalty (vorsten bezaten olifanten). Handwerk. Het meeste borduurwerk lijkt in wol uitgevoerd.