Schouderdoek van danspak (Danza de los Quetzales)

RV-4514-130b
Zacatipan

Danspak voor de "danza de los Quetzales", een van oorsprong pre-Spaanse dans, waarbij de dansers een groet brengen naar de vier wind- richtingen. Dit is één van de typische dansen waarmee men in de streek rond Cuetzalan de naamdag van Sint Fransiscus van Assisi (4 oktober) uitbundig viert. Dit danspak wordt over de katoenen kiel en broek ge- dragen. Vergelijk de foto's op paf. 54 van de Artes de Mexico-uitgave. Het danspak bestaat uit: a. Een groene zijden schouderdoek ("mascada") waarvan de randen eindigen in franje. Lengte : 84 cm. b. Idem van roze zijde. Lengte : 70 cm. c. 3/4 pantalon. De rode pijpen zijn bestikt met kunstzijde, goudkleurige franje en banden van satijnlint in de kleuren rood, geel, wit en groen. Lengte : 58 cm. d. Rechthoekig doekje bij wijze van lendendoek (een herinnering aan de pre-Columbiaanse "maxtlatl"). Het wordt om het middel geknoopt met behulp van een lang lint. Het is versierd met banden van satijnlint in dezelfde kleuren als de broek en goudkleurige franje. Breedte : 18 cm. e. Rammelaar bestaande uit twee met kleurig papier versierde kalebas- achtige vruchten die aan een v-vormig stokje zijn bevestigd. Lengte : 16 cm. f. Hoofddeksel van de danser ("Corona de Quetzal"). Dit bestaat uit een puntige muts waarop een groot cirkelvormig vlechtwerk van stokjes en gekleurd zilverpapier. Tussen de ca. 60 "spaken" door zijn linten van gekleurd zilver papier gevlochten. Op de uiteinden van de stokjes, die spiraalsgewijze vanuit het midden lopen, zijn reepjes gekleurd zilver- papier bevestigd, met aan beide kanten witte kippeveertjes. Vanuit de verte geeft dit de indruk alsof de danser op zijn hoofd een gekleurde schijf heeft waar omheen, op korte afstand van elkaar twee witte cirkels. De spaken zijn op ca. 10 cm. van hun uiteinden en in het midden met elkaar verbonden door een koordje dat ook aan de kegelvormige muts is bevestigd en waardoor het geheel in model wordt gehouden. Hoogte: 110 cm., Diam.: 65 cm., Nahua-Indianen. Gekocht voor 400 pesos = fl. 120,--.