Schouderdoek met voorstelling van koningin Wilhelmina en de Nederlandse leeuw

Maker
Gerelateerd: Koningin Wilhelmina (1880 - 1962)
1970-1990
Credits
Aangekocht met steun van het Liefkes-Weegenaar Fonds.
Sumba (eiland)

Het centrale motief op deze doek is waarschijnlijk afgeleid van zilveren munten waarop Wilhelmina te zien is. Wilhelmina is afgebeeld als overleden voorouder (op haar lichaam zijn de ribben zichtbaar) en zij draagt behalve haar kroon de traditionele gouden Sumbanese oorsieraden, mamuli. Waarschijnlijk dateert deze doek niet uit de tijd van Koningin Wilhelmina, maar is hij speciaal gemaakt voor de verkoop. Ook de vorm en het formaat van de doek duiden hierop. De tradtionele ikat doeken, hinggi kombu, waren heup- en schouderdoeken voor mannen, en werden uitgewisseld als geschenken bij huwelijken, waarbij de tegengiften paarden en sieraden waren. Ook werden dergelijke doeken aan de doden meegegeven als grafgiften. Deze traditionele doeken waren echter volledig bedekt met de patronen in ikat, terwijl bij de nu aangeboden doek alleen een centrale baan deze motieven bevat. Daarnaast zijn twee witte banen met ingeweven patronen, die eigenlijk niet bij de middelste baan horen. Het lijkt een moderne voortzetting te zijn van een oude traditie, met ook een ander doel: het genereren van inkomsten voor een nieuwe generatie die buiten Sumba gaat studeren. Deze studenten brachten dit soort voorwerpen mee van thuis om te verkopen en op die manier hun studie (aan b.v. de Universiteit van Yogyakarta) te bekostigen.