Schouderdoek met florale motieven en feniksen

ca. 1900
Indramayu (regentschap)

Schouderdoek in donkerblauw en lichtblauw met semèn-motief van Chinese roos, bloemen, bladeren, ranken, fabelvogels en vlinders op cocohan (kleine stippen). Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCabe Elliot, 1986). Vlinders verwijzen naar een gelukkig huwelijk, en in combinatie met andere levende wezens naar overvloed en welvaart (Heringa, 1996). De uiteinden bevatten machinaal vervaardigde franjes die handmatig zijn bevestigd. Een selendang wordt zowel gebruikt als schouderdoek door vrouwen, als voor het dragen van dingen en kinderen. Deze doek was bestemd voor alle culturele groepen.