Schouderdoek met fabeldieren en bloemen

Maker
Vervaardiging: Rugayah
Tuban (regentschap)

Vrij brede schouderdoek, met florale motieven en fabelvogels op een cocohan achtergrond (verkregen door met een naald in de waslaag te prikken). Volgens de verzamelaar is de doek een combinatie van commerciële en lokale Noordkust batik. De doek heeft een imitatiekanten rand: booh. Op een papiertje bij de registratie van de verzamelaar Veldhuisen staat de naam van een batikster vermeld: Rugayah, het is niet duidelijk of zij deze doek vervaardigd heeft; waarschijnlijk (zie ook doeken inv.nrs. 5663-220 en 221). Een selendang is een typisch vrouwenkledingstuk en wordt vaak gebruikt voor het dragen van kinderen of voorwerpen. De doek was bestemd voor gebruik door alle culturele groepen.