Schouderdoek behorend tot het danskostuum van een volador

RV-5250-2c
Papantla

Heupdoek van het kostuum dat door mannen wordt gedragen die de 'vlucht van de voladores' uitvoeren. Vijf voladores, vliegende mannen, beklimmen een tot 30 meter hoge paal. Vier van hen hebben een touw aan hun enkel gebonden, dat om de paal is gewonden. Zij storten zich achterover en dalen, met het hoofd naar beneden gekeerd, in een aantal omwentelingen - meestal dertien - af naar de grond. De vijfde persoon is de capitán, de aanvoerder. Hij bespeelt een fluit en een trom en groet, boven op de paal gezeten, de vier windrichtingen. De vier vliegende mannen en de dertien omwentelingen verwijzen naar de oude Meso-Amerikaanse kalender. Daarin bestaat een 'eeuw' uit 52 (4 x 13) jaren. De vlucht van de voladores bestond al vóór de komst van de Spanjaarden naar Mexico. Er zijn afbeeldingen van het ritueel van de laat-precolumbiaanse en vroegkoloniale tijd.