Rood, rechthoekig bakelieten avondtasje in art-decostijl

Anoniem
2000.0240
Modemuseum Hasselt
circa 1925
aankoop 2000-03

De art deco, beïnvloed door Egyptische, Afrikaanse en kubistische motieven, behoorde tot de belangrijkste kunststromingen tijdens het interbellum. De 'Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes' in 1925 had grote invloed op sieraden en accessoires zowel op het gebied van de lijn als van de ornamentatie en de constructie - die in vlakken gebeurde. Felle kleuren werden karakteristiek. Geëmailleerde sigarettenkokers en poederdozen, maar ook minaudières of vanity-boxes en kleine make-uptasjes werden van celluloid of bakeliet gemaakt.