Rok van twee-delige japon

KA 1064.1
Amsterdam Museum
Credits
Onderzoek naar en fotografie van de 18e- en 19e-eeuwse kostuums van het Amsterdam Museum zijn mede mogelijk gemaakt door financiële steun van het Barbas- Van der Klaauw Fonds, het Netty van Doorn Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Onbekende herkomst

Modejapon, bestaande uit wijde rok met 3 stroken en aansluitend lijfje. Zeer dun neteldoek, met roze rozen op wit fond gedrukt. De rok is aan de achterzijde iets langer dan aan de voorzijde. De rok is slechts gedeeltelijk bevestigd aan de tailleband, en heeft twee zakken en een zakje voor een horloge. Gangbaar is één zak. Het is gebruikelijk japonnen te vermaken om aan te passen aan de mode. Ook worden japonnen in latere periodes aangepast voor verkleedfeesten en maskerades. Deze japon is niet vermaakt en in originele staat, er zijn geen naaisporen van vermakingen gevonden.