Rode huipil met geometrische motieven

RV-5072-51
voor 1980
Santa Catarina Palopó

De huipil is in een heupweefgetouw met katoen geweven. Op de huipil zijn figuren met een brokaat van katoen aangebracht. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden worden toegevoegd tijdens het weven zelf. Een huipil wordt uitsluitend door vrouwen gebruikt om de bovenkant van het lichaam (romp, schouders) te bedekken, en is bestemd voor dagelijks gebruik. De achtergrondskleur van de huipil is rood, en deze is versierd met verschillende soorten geometrische motieven in verscheidene kleuren. Veel gedragen huipil hedendaagse stijl (1980). Santa Catarina Palopó bevindt zich in het departement van Sololá. In 2007 telde Santa Catarina Palopó een bevolkingsaantal van 4,306 inwoners, waarvan 4,277 tot de Kaqchikel cultuur behoren.