Rode gestreepte ceintuur met geometrische motieven

Doorzoek de website met tags
RV-6093-404
voor 1993
San Rafael Petzal

De ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw met geïndustrialiseerd en natuurlijk katoen geweven. De ceintuur bestaat uit één stuk geweven textiel. Verder zijn aan de ceintuur brokaten aangebracht. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden worden toegevoegd aan de schering en inslag tijdens het weefproces. Tenslotte zijn er aan de uiteinden van de ceintuur franjes toegevoegd. Een ceintuur is een kledingstuk dat gebruikt wordt om de wikkelrok of broek vast te binden en hoog te houden. De ceinturen worden door zowel vrouwen als mannen gedragen, en in dit geval betreft het een ceintuur bestemd voor dagelijks gebruik door vrouwen. De rode ceintuur is versierd met strepen over de gehele lengte. Tenslotte zijn de uiteinden versierd met geometrische motieven (zigzaglijnen en diamantmotieven). San Rafael Petzal bevindt zich in het departement van Huehuetenango. In 2007 telde San Rafael Petzal een bevolkingsaantal van 7,637 inwoners, waarvan 7,431 tot de Mam cultuur behoren.