Rode ceintuur met vogelfiguren en geometrische motieven

RV-6093-451
voor 1993
Santa Maria de Jesús

De ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw met geïndustrialiseerd katoen en rayon geweven. Aan de ceintuur zijn brokaten aangebracht. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden worden toegevoegd aan de schering en inslag tijdens het weefproces. Verder bestaat de ceintuur uit één stuk geweven textiel en zijn er franjes aangebracht. Een ceintuur is een kledingstuk dat gebruikt wordt om de wikkelrok of broek vast te binden en hoog te houden. De ceinturen worden door zowel vrouwen als mannen gedragen, en in dit geval betreft het een ceintuur voor dagelijks gebruik door mannen. Verder is de achtergrondskleur van de ceintuur rood, en is het versierd met vogelmotieven en geometrische figuren in verschillende kleuren. Santa María de Jesús bevindt zich in het departement van Sacatepéquez. In 2007 telde Santa María de Jesús een bevolkingsaantal van 15,764 inwoners, waarvan 15,621 tot de Kaqchikel cultuur behoren. De inwoners van deze plaats zijn afstammelingen van de K'iche' cultuur, uit Quetzaltenango. Vanaf 1540 schrijven verschillende kroniekschrijvers over deze plaats, die officieel gesticht werd in de XVI eeuw, en toen bekend stond als "Pueblo Chiquito" (kleine dorp). Vanaf het begin refereerde men naar deze plaats met de naam "el aserradero" oftewel de houtzagerij, door de grote hoeveelheid bomen die gekapt werden voor de lokale behoefte aan hout en voor de houthandel. De belangrijkste vorm van inkomsten is tegenwoordig de landbouw.