Rode ceintuur met dierlijke en menselijke figuren

RV-6098-1
San Agustín Tlacotepec

Deze ceintuur (faja in het Spaans) is in een heupweefgetouw geweven met synthetische draden (fabriekskatoen) en katoen. De inwoners van San Agustín Tlacotepec refereren naar dit type faja met de mixteekse woorden batu xikivi (gekleurde faja). Dit type faja wordt in het Spaans faja oaxaqueña genoemd. De naam refereert naar de vroegere herkomst van de faja, uit de buurt van de stad Oaxaca. Vroeger werden deze ceinturen in Santo Tomás Jalieza geproduceerd. Handelaren uit San Agustín Tlacotepec reisden naar Santo Tomás Jalieza om daar verschillende bergproducten te kopen samen met de ceinturen, om deze vervolgens te verkopen in het kustgebied. De inwoners van San Agustín Tlacotepec hebben aan het begin van de twintigste eeuw een monopoliepositie over de productie van deze ceinturen weten te verkrijgen. Tegenwoordig (2007) is San Agustín Tlacotepec de enige leveraar van ceinturen voor het kustgebied. De achtergrondskleur van de ceintuur is rood. Deze is versierd in de vorm van brokaten met dierlijke en menselijke motieven in het wit. Een brokaat is een decoratieve techniek waarbij extra draden aan het weefsel worden toegevoegd tijdens het weven. De ceintuur heeft verschillende functies: het wordt gebruikt als ceintuur om de rok of broek hoog te houden; het biedt ondersteuning aan de spieren tijdens het verrichten van zware werkzaamheden waardoor deze makkelijker uit te voeren zijn; het helpt blessures te voorkomen tijdens het verrichten van inspanningen; het biedt ondersteuning aan de buikspieren tijdens de zwangerschap; tijdens maansverduisteringen beschermen vrouwen hun ongeboren baby door een rode faja te dragen om de buik heen. Men gaat er vanuit dat de maan, tijdens een verduistering, een nadelig effect kan hebben op de groei van de nog ongeboren baby. Met een hazenlip geboren worden wordt in verband gebracht met de negatieve effecten van maansverduisteringen. De ceintuur is gekocht in San Agustín Tlacotepec. De weefster is Elvira Bautista López, een vrouw van 60 jaar (2007). Zij heeft haar hele leven soortgelijke ceinturen geproduceerd, net als haar moeder en haar grootmoeder. Haar dochters maken ook ceinturen. De vervaardiging van textiel is in San Agustín Tlacotepec een traditionele activiteit die overgedragen wordt per generatie. De handel in fajas is illustratief voor de verticale handel die kenmerkend is in de regio van de Mixteca, staat van Oaxaca. In het verleden liepen handelaren 8 tot 10 dagen vanuit San Agustín Tlacotepec om onder andere deze ceinturen en palmbanden te verkopen in het kustgebied. Vanuit de kust namen ze producten mee (zoals vis en zout) om in het berggebied te verkopen.