Robe de style 'Le souffle' in ecrukleurige zijde versierd met rozenblaadjes

Maker
Lanvin
2014.0042
Modemuseum Hasselt
aankoop 2013-05

De robe de style is een ultravrouwelijke jurk met een lange, wijde rok en een aansluitend lijfje met lage taille dat refereert aan achttiende-eeuwse hofkleding. Dit type jurk werd het handelsmerk van Jeanne Lanvin. Hij kende zijn hoogdagen in de jaren 1920 en had veel succes bij een jong publiek. Lanvins creaties kenmerkten zich vaak door een ongeziene jeugdigheid die tot uiting kwamen in onschuldige, eenvoudige ontwerpen in frisse kleuren zoals deze jurk van het Modemuseum in ecrukleurige zijde met rozenversiering en een boord van roze en groene zijde. Geborduurde of geappliceerde versiersels zijn karakteristiek voor Jeanne Lanvins ontwerpen en zijn te relateren aan haar achtergrond als hoedenmaakster. In het bijzonder de roos, met ingenieus over elkaar heen geplaatste bloemblaadjes, bekleedt een gepriviligieerde plaats in haar repertorium en versiert al heel vroeg tal van haar modellen. Jeanne Lanvin heeft deze jurk vervaardigd niet enkel voor de Parijse winkel maar ook voor andere boutieks (mogelijk Deauville, Biarritz, Cannes,… of het buitenland). Dit betekent dat deze jurk een groot succes was.