Proeven voor halssieraad 'Groen 01'

TextielMuseum
2010-2010
opdracht subsidie Provincie Noord-Brabant 2010

Proeven voor halssieraad 'Groen 01', een halssieraad bestaande uit een bundeling van dikke koorden en garens. Het betreft diverse proeven van knoopwerk (a=d), dat geïnspireerd is door schiemanswerk, met o.a. brandnetelgaren (a=b), met dunne en dikke hennepdraden (c=d). (e=f) gedraaide bundeltjes handgesponnen brandneteldraden rond een kern van hennep. (g) eerste proef in de passementweverij van het museum. Het is een gedraaid koord met verdikkingen. (i=l) gedraaide koorden met restgarens van de zolder van het museum die rond een kern zijn gedraaid. Bij (i=j) zijn de koorden als nesten in elkaar gedraaid. Contrasten in kleur en ruigheid van het materiaal zijn hierin onderzocht. Bij (k=l) zijn de garens met gewone houtverf op basis van lijnolie lichtgroen geverfd. (m=p) handgeblazen glazen kralen met groene garens omwikkeld. (m=n) glaskralen met lengtestrepen, met jute draden omwikkeld. De structuur van het glas van (o=p) is ontstaan door flesjes te omwikkelen met touw en hier een model van te maken voor de glasblazer. (o) langwerpige kraal, aan de binnenzijde van het glas groen geverfd, met geverfd jute eromheen gewikkeld.