Portret van twee Iban vrouwen

TM-10032320
1910-1925
Kalimantan Barat (provincie)

'Mongoolsch en Javaansch type van Dajaksche vrouwen'. Uit het hier geciteerde, originele bijschrift van de foto blijkt dat de belangstelling van de fotograaf niet uitging naar de fantastische uitdossing van deze vrouwen, maar naar hun gezichtstypen. Overigens is het heel goed mogelijk dat er Dajaks waren met Chinese en Javaanse voorouders. Zowel Chinezen als Javanen kwamen al eeuwen naar Borneo en hadden in verschillende sultanaten grote invloed uitgeoefend. In het zelfbesturende landschap Sambas, gelegen in Borneo's Westerafdeling, was de Chinese aanwezigheid van groot belang. Overigens is de rotan 'gordel' wel het meest opvallende kledingstuk op de foto. (P. Boomgaard, 2001)