Plastic armband gedragen door vrouwen

voor 1983
Andhra Pradesh (deelstaat)

Deze armbanden bedekken de gehele onderarm. Boven de elleboog worden ze alleen door getrouwde vrouwen gedragen. De Banjaras vormen in India één van de oudste nomadische gemeenschappen. Hun trektochten zijn van meer dan 2500 jaar bekend. Oorspronkelijk komen de Banjaras uit Rajputana (Rajasthan), waar zij met hun kuddes kamelen, ossen, paarden en muildieren het transport van zout en andere levensmiddelen en wapens verzorgden. In de loop der tijd verspreidden ze zich over heel India. Het aantal Banjaras wordt op 15 miljoen geschat, verspreid over 21 Indiase deelstaten, maar voornamelijk in Rajasthan, Punjab, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh, Maharashtra, Karnataka en Andhra Pradesh. Ten gevolge van de komst van moderne Britse transportmiddelen werden de Banjaras gedwongen om vaste woonplaatsen te zoeken met hun kuddes. Het merendeel van de Banjaras is nu boer en veehouder in plattelandsgebieden. De Banjaras hebben een eigen taal, 'gor boli'. Ze noemen zichzelf 'gor' en alle niet-Banjaras 'kor'. Er zijn aanwijzingen dat de oorsprong van deze taal in het Sanskriet en het Pali gezocht moet worden. Het leven van de Banjaras speelt zich af in de 'tanda' (dorp). In het zuiden van India leven ze sterk geïsoleerd. Ook kent men hier nog seizoensmigraties die noodzakelijk zijn omdat het eigen niet-geïrrigeerde land te weinig voedsel levert voor de kuddes. Door de afgezonderde levenswijze is de traditionele cultuur bewaard gebleven. Dit in tegenstelling tot de meer naar het noorden wonende gemeenschappen, die door gedeeltelijke integratie met de plaatselijke bevolking een deel van hun cultuur verloren. Dat uit zich voornamelijk in het niet meer spreken van de eigen taal en in de kleding van veel vrouwen die eenvoudiger is geworden. Het geloof van de Banjaras is gebaseerd op het Hindoeïsme met Vishnu en zijn incarnatie Krishna als belangrijkste goden. Daarnaast kent men een aantal eigen goden. Elk jaar is er een groot festival bij de Pora Devi Moeder Tempel in Maharashtra, waar vele duizenden Banjaras bijeenkomen. De overeenkomsten tussen de Banjaras en de Roma (Europa) zijn opvallend. Zowel de taal, de kleding als een aantal ceremonies vertonen gelijkenissen. Aangenomen wordt dat de Roma oorspronkelijk een groep Banjaras was die handel drijvend met het buitenland India verlieten en als Roma bekend werden.