Paarse mouwen voor in de lichte rouw

Doorzoek de website met tags
Maker
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1956-09-21

Paarse mouwen gemaakt van rood-blauw-wit gestreepte katoen met een lijfje van ongebleekt linnen. Het halsje is afgewerkt met een wit bandje met rood-blauwe motiefjes, De polsen zijn afgewerkt met zwart langet. Gebruikt voor in de lichte rouw en bijzondere gelegenheden. Lijfje van ongebleekt linnen, mouwen en rond armsgaten rood-blauw-wit gestreepte katoen, zgn. paarse mouwen, voorpanden lopen door op de rug, zijnaden achter, rugpand langer, mouwen gevoerd, halsje afgewerkt met wit bandje met rood-blauwe motiefjes, polsen afgewerkt met zwart langet (bruin geworden), voor in lichte rouw en bijzondere gelegenheden. Vanaf Pinkster tot St. Maarten en vanaf haar 6e tot 16 jaar, draagt het meisje "de mouwen". Vanaf haar 16e jaar draagt de vrouw niet alleen deze periode de mouwen, maar ook vanaf 2e kerstdag tot 1e paasdag, maar dan wel 2 paar over elkaar.; Voor de mouwen wordt een verscheidenheid aan gestreepte patronen gebruikt in rood-wit-blauw. Of de draagster al of niet in de rouw is, bepaald welke kleur en welk patroon er gekozen zal worden. Een jong meisje dat aan geen enkele rouw is gebonden, kan vrij kiezen uit de "wildste" combinatie. Zware rouw beperkt echter tot donkerblauw-wit, waarbij het wit een ondergeschikte rol speelt. Bij verschillende gradaties van zware tot lichte rouw, treedt wit weer meer op de voorgrond en is zelfs rood weer toegestaan. Men spreekt dan van "paarse" mouwen. Wanneer een draagster echter zware rouw heeft gehad keert ze nooit meer terug tot de "wilde" kleuren.; "Witte mouwen" van dunne wollen stof met ingeweven katoenen streep, wordt gedragen door de witte bruid. Witte mouwen van wit molton of wit linnen worden gedragen door ongehuwde, jonge vrouwen op Pinkster III en door de "schone kok" (soort bruidsmeisje) op de bruidsdagen.