Ongevouwen zondoek, Hindeloopen, vermoedelijk 1700-1800

Doorzoek de website met tags
HM.2807
Nederlands Openluchtmuseum
1700 – 1800
Credits
Bruikleen uit de Koninklijke Verzamelingen, Den Haag

Katoenen doek met ingeweven ruiten. De doek is waarschijnlijk geweven in India. De blauwe kleur is verkregen met indigo. Dergelijke doeken werden door de Verenigde Oost-Indische Compagnie meegenomen naar Europa. Al spoedig werden ze in Europa nagemaakt. Deze doek is in het museum toegeschreven aan de dracht van Hindeloopen. Daar werden hoofdbedekkingen gedragen, zogenoemde zondoeken, die van geruite katoenen doeken werden gevouwen. Blauw-wit geruite zondoeken werden gedagen als er sprake van rouw was. Dergelijke doeken zijn echter niet alleen in Hindeloopen gebruikt. Een Hindelooper herkomst kan dan ook niet worden bewezen.