Omslagdoek voor een vrouw

Doorzoek de website met tags
RV-5899-286a
voor 1996
Nigeria

Hausa vrouwen hebben een minder uitgebreide garderobe dan de mannen. Het basiskledingstuk voor de vrouwen is de omslagdoek. Traditioneel gezien werden de doeken strak om de borsten gewikkeld en reikten ze tot de enkels terwijl de jonge meisjes de omslagdoek met onbedekte borsten droegen. Binnen de vrouwenvertrekken dragen vrouwen tijdens hun werk ook een wikkelrok om de heupen met soms een aparte doek die om de borsten wordt gebonden. Buiten de vrouwenvertrekken en dus in het openbaar gaan vrouwen, naar islamitisch gebruik, volledig gekleed. Hoewel hun garderobe niet zo gevarieerd is als die van de mannen, zijn vrouwen veel vrijer in het gebruik van verschillende soorten textiel. Met de hand geweven omslagdoeken worden nog steeds op de markt gekocht, maar de veelkleurige fabrieksmatig geproduceerde doeken genieten de voorkeur. Wax prints en dergelijke zijn populaire kledij voor informele gelegenheden; damast, brokaat en kant worden bij formele gelegenheden gedragen. Hoogopgeleide vrouwen die werkzaam zijn in de commerciële sector of overheid kiezen tussen Europese stijl, wijdvallende Mekka- kleding zoals kaftans of omslagdoeken van lokale ontwerpers. Vrouwen die in de paleizen van de Hausa- Fulani leiders wonen hebben toegang tot de laatste Saoedische islamitische mode.