Muts, vermoedelijk van een jager

AM-428-2
Nigeria

Mutsen als deze waren vooral populair onder jagers. Ze worden vooral in Ketu, Ohori en Anago nog steeds gedragen door priesters van verschillende cultussen. Ook zijn deze mutsen met oorkleppen vaak te zien op bijvoorbeeld Ibeji uit het centrale Yoruba gebied. (Oshogbo-Igbomina). Gezien de afmetingen is deze muts waarschijnlijk bestemd voor een kind.

Beschrijving
Een hoofddeksel gemaakt uit twee aan elkaar genaaide stukken stof. Aan weerszijden, ter hoogte van de oren, loopt de muts in een punt uit. De stof is geborduurd met vlakken, lijnen en visgraat-motieven.