Mouwloos vest voor een boeddhistische monnik

voor 1963
Tibet

Boeddhistische monnikenkleding, vest met lotusmotieven in brokaat. Volgens Harrer (in mondelinge communicatie indertijd met het museum) volgt dit kledingstuk de voorgeschreven armoede doordat het van een aantal (7) reststukken is gemaakt. De Tibetaanse (pali) naam voor monnik is Bhikkhu, dat letterlijk bedelaar betekent. Het brokaatgedeelte is dan vermoedelijk afkomstig van oude lappen. Waddell beschrijft hoe dit jasje over een eveneens mouwloos hemd gedragen wordt, en bedekt wordt door een lange overjas (TM-3225-38). Het is dagelijkse kleding van alle monniken. De kleuren zouden niet wijzen op de betreffende orde, wat wel eens wordt gesteld (Waddell, 1934).