Merklap van Margen Tames dochter

Credits
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 2015-04-29

Een lap geborduurd op wollen vlaggendoek. Geborduurd met zijde in een rustig kleurengamma: rood, groen, beige, een beetje blauw en donkerbruin. Boven en onderkant een zelfkant, links en rechts een zigzag in kruissteek. Helemaal boven een rij van herhalend motief, dan twee gotische alfabetten Rechts een rij met randen, de bovenste vijf omrand en de onderste niet Veel motieven op de lap, rechts onder het ‘handjes samen’, een patroon wat al in een patroonboek uit 1529 voorkomt, de handdruk is het symbool van trouw, vriendschap en het huwelijk. Noord-Hollandse merklap, gedateerd 1617 met de naam van de maakster en haar vader. De lap is gevuld met diverse motieven, het alfabet en een sierrand. Rechts op de lap enkele borduurstroken zgn. uitkijkje genaamd. De merklap is op een witte textiele ondergrond bevestigd en in passepartout geplaatst. Signatuur geborduurd door Margje Tames Dochter 'dit her het margen tames dochter gheneit anno 1617'. Dit is zeer waarschijnlijk de oudste merklap in een museale collectie. Er zijn nog twee andere merklappen bekend die ouder zijn, maar deze bevinden zich in particulier bezit. Deze merklap is met zijde geborduurd op wollen mousseline. De merklap kenmerkt zich door de twee alfabetten aan de bovenzijde van de lap. Het eerste alfabet in gotische hoofdletter en het tweede in kleine letters, waarbij opvallend is dat de p en de q duidelijk onderscheidend afgebeeld zijn. Aan de rechter zijde van de lap zijn een hele rij sierranden geborduurd. Aan de onderzijde van de lap is de tekst: ‘dit her het margen tames dochter gheneit anno 1617’ (vertaald kan men hier lezen: dit hier heeft margen dochter van tame geborduurd in het jaar 1617). De naam Margje is nog steeds een vrij veel voorkomende naam in Noord-Holland en ook de naam Tame als mannennaam en familienaam komt in Noord-Holland en Texel nog steeds voor. De rest van de lap is opgevuld met verschillende motieven waarbij het schip met de matrozen het meest in het oog springt. Rechtsboven het schip is een aap zittend in een leunstoeltje geborduurd. De aap is wol aan het spinnen met een spintol. Het motief rechtsboven naast de alfabetten stelt de ‘mystieke wijnpers’ voor. De pers symboliseert de overwinning van de geest op zichzelf, de vermorzeling van het hart, die de tranen doet vloeien. Boven het midden is een hart afgebeeld doorboord met pijlen. Rechtsonder staat het ‘handje samen’ afgebeeld. De handdruk symboliseert de trouw, eendracht en vriendschap. Dit symbool werd ook als huwelijkssymbool toegepast. Duidelijk is te zien dat het meisje, die de lap geborduurd heeft, een afgewogen gevoel heeft gehad voor de kleurensamenstelling van de motieven. Het is heel moeilijk om bij het borduren van een merklap de goede kleurcombinatie te kiezen. Deze merklap werd door het Zuiderzeemuseum aangekocht uit particulier bezit.