Mannenoverhemd met lange mouwen en insigneknopen, versierd met vruchtbaarheidssymbolen

ca. 1970
Surakarta (stadsgemeente)

Herenbloes met vruchtbaarheidssymbolen bekend onder de algemene term semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (MCCabe Elliot, 1984:68). OP deze bloes staat de lar afgebeeld als symbool van de Garuda, het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu (idem; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). De bloes heeft lange mouwen en enigszins eigenaardige knopen: Equipements militaires. De bloes is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.