Mannenoverhemd met dunne ranken met blaadjes en dubbele vleugelmotieven

ca. 1975
Tasikmalaya (stadsgemeente)

Zwarte blouse met motieven in oranje, mosterdgeel, crème en wit. De achtergrond bestaat uit fijne ranken met blaadjes, met daar overheen grote mirong. Mirong (twee grote, in het midden aaneengesloten vleugels), is een motief dat de garuda representeert. Garuda is een half-vogel, half-mensachtig wezen. Volgens de indo-javaanse mythologie droeg Garuda Vishnu door de hemel. De Garuda is een oud koninklijk symbool (Heringa, 1996:171; McCabe Elliot, 1984:68; van Roojen, 1998:69-73). Deze Indonesische (dus na de onafhankelijkheid) blouse was een geschenk van Ali Sadikin, en wordt gedragen door alle culturele groepen.