Lijkwade, hoofddoek, voor een sji'itische dode

TM-4522-1d
ca. 1978
Karbala

Lijkwade, tweemaal bedrukt met aanroepingen van God (Allah) en de heilige familie van het sji'isme (Mohammed, Ali, Fatima, Hassan, Hussein). In het midden is een afbeelding van een mausoleum van een van sji'ietische heiligen aangebracht. De kleur rood van de teksten en afbeelding verwijst naar het martelaarschap van deze heiligen die hun leven hebben gegeven voor het sji'itische geloof. De doek is afkomstig uit Karbala, een heilige stad voor de sji'ieten omdat in de omgeving ervan in 680 na Chr. een veldslag werd uitgevochten waarbij de belangrijkste martelaren omkwamen. De mausolea van een aantal van hen bevinden zich in Karbala. Sji'itische pelgrims uit verschillende landen kopen religieuze voorwerpen, zoals deze lijkwade, in Karbala omdat de zegenende kracht van de heiligen erin is opgenomen. De doek is bedoeld als lijkwade, waarbij de teksten fungeren als gebeden voor de overledene. Men gelooft dat de gebeden bestraffing van de overledene in zijn graf kunnen voorkomen (volgens de islamitische geloofsleer begint de bestraffing voor zonden reeds in het graf). De randen van de witte katoenen doek zijn, in navolging van de religieuze voorschriften, niet gezoomd. Deze doek is bedoeld als hoofddoek, vermoedelijk voor een vrouwelijke dode. De lijkwade voor een moslimdode bestaat doorgaans uit enkele doeken van ongezoomde witte katoen, zonder opdruk of versiering. Voor een man zijn dat drie grote doeken van vergelijkbare grootte om het lichaam als geheel in te wikkelen. Voor een vrouw komen daar nog twee doeken bij: een hoofddoek en een heupdoek om de schaamdelen te bedekken. Sommige sji'ieten voegen extra doeken aan de lijkwade toe die bedrukt zijn met vrome teksten, vanwege de zegen die daarvan uitgaat. Vervaardiging Ongezoomde witte katoen, bedrukt met rode verf. De gedrukte teksten en afbeeldingen zijn handmatig en met behulp van een drukblok aangebracht.