Les amoureux

 

Beweren dat het vrouwelijk lichaam een belangrijk thema in de kunst is, is een understatement van jewelste. Het lijkt soms wel het enige thema! Dat geldt zeker voor het werk van Man Ray (1890 –...

Maker
Man Ray
Objectnummer
S2001.008
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1975

Beweren dat het vrouwelijk lichaam een belangrijk thema in de kunst is, is een understatement van jewelste. Het lijkt soms wel het enige thema! Dat geldt zeker voor het werk van Man Ray (1890 – 1976). Als surrealist is hij gefascineerd door overeenkomsten én contrasten tussen het lichaam en objecten. Dat zien we ook terug in de hier getoonde sieraden; een crucifix waarin ook een bilpartij is verwerkt en een hoofd gevangen in een net. De lippen van dit halssieraad keren vaker terug in Man Ray’s werk. In 1934 schildert hij A l'heure de l'observatoire - les amoureux, waarin een brede mond met roodgestifte lippen boven een ruig landschap zweeft, tegen een lucht van schaapjeswolken. Zeven jaar later maakt hij een fotocollage waarin dit schilderij een rol speelt. Later volgen kleurenlitho's en als poster wordt het schilderij immens populair. Geen wonder dus dat Man Ray dit belangrijke motief in samenwerking met sieradenmaker Giancarlo Montebello ook tot een sieraad verwerkt.

halssieraad, bestaande uit een spang met daarop een afneembare broche, in originele verpakking Het gaat hier om een dubbelsieraad: de brede gouden mond kan van het halssieraad afgenomen en als broche gedragen worden. De Dadaïst en Surrealist Man Ray (Emmanuel Radnitzky, Philadelphia 1890 - Parijs 1976) gebruikte het thema van de lippen vaker in zijn werk. In 1934 schilderde hij A l'heure de l'observatoire - les amoureux, waarin een brede mond met roodgestifte lippen boven een ruig landschap zweeft, tegen een lucht van schaapjeswolken. In 1941 maakte Man Ray een fotocollage waarin het schilderij een rol speelt. Later volgden kleurenlitho's van het schilderij en als poster werd het zelf populair. Man Ray was een van de pioniers van de surrealistische kunst. In 1969 leerde hij Giancarlo Montebello, oprichter van sieradenatelier GEM Montebello kennen. Zij raakten bevriend en maakten verschillende sieraden in genummerde edities, waarvan het museum een aantal bezit.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie