Leren gordel behorend bij een bruidskostuum

Doorzoek de website met tags
RV-1020-33
Zweden

Deze gordel behoort bij een bruidscostuum van een Zuid-Samische vrouw. Gemaakt van leer. Als versiering zijn er twintig vierkante, geelkoperen plaatjes aangebracht. Elk plaatje heeft aan de achterkant twee platte lussen, waardoor de gordelriem is gestoken. Aan ieder plaatje hangen aan een ring twee platte, geelkoperen hartjes. Aan beide uiteinden van de gordel zit een gaatje, waardoor de gordel met een knopje is vastgezet aan de gesp. In het midden van de gesp is een rond slotje, dat met scharnieren is bevestigd aan de rest van de gesp. Dit soort gordels werden gebruikt door mannen en vrouwen bij feestelijke gelegenheden. Door mannen wordt de gordelriem lager gedragen dan door vrouwen. Gekocht in de provincie Västerbotten in Zweden om te passen bij de rest van het bruidskostuum (zie RMV 1020-30, 31 en 32).