Leren cocatasje met zilveren beslag en koperen sierspeld

Doorzoek de website met tags
voor 1980
Peru

Bruinleren tasje met zilveren beslag en een koperen sierspeld voor het bewaren van cocabladeren. Coca is Spaans voor het Peruaanse cuca en betekent 'de plant'. Indianen kauwen de bladeren van de plant, vandaar de term 'coqueros', cocakauwers en soms eten of snuiven ze het als poeder. Het zorgt ervoor dat men zonder eten kan en geen vermoeidheid voelt. De bladeren worden doorgaans in een tasje van lamawol of zijde bewaard, de 'chuspa' of 'huallqui' (Volger, 1981:431-432). In het tijdschrift Ciba worden ook huiden, leer en stof als materiaal genoemd (1948:1067).