Lendendoek van bruin katoen met kralenversiering

voor 1895
Zuid-Afrika

De lendendoek is van bruin katoen en versierd met twee kralenstroken. De stroken zijn opgebouwd uit vier kralensnoeren, geregen in de kleuren blauw, wit en rood. Tussen de beide stroken is in het midden een ronde witte kralenversiering aangebracht met een hart van groen katoen. De doek is aan de onderzijde en deels aan de zijkanten afgezet met witte kralen. De doek werd volgens mw. Klopper waarschijnlijk door Ndebele-vrouwen gedragen. Vervaardiging Op een bruin katoenen lap zijn met kralen patronen aangebracht. De kralen zijn hiervoor eerst aan snoeren geregen waarna de snoeren in een patroon op de lap zijn genaaid.