Lap stof door Fact: Ratatex met vleugel-motieven op geometrische achtergrond

Vervaardiging: Ratatex
ca. 1960
Surabaya (stadsgemeente)

Lap stof met mosterdgeel op wit vervaardigd door fact. ratatex in verticale banen, afwisselend met sawat en twee lars. De verzamelaar noemt het algehele patroon dat zo verkregen is ceplok. Sawat zijn twee naar elkaar gekeerde vleugels met er tussenin een uitwaaierende staart. Een lar is een enkele vleugel, die hier twee tegenover elkaar afgebeeld zijn. Beide motieven verwijzen naar de heilige vogel Garuda, het mythische half-vogel half-mensachtig rijdier van de Hindoe God Vishnu. Garuda is een oud koninklijk symbool en was derhalve oorspronkelijk voorbehouden aan de vorst en zijn familieleden (McCabe Elliot, 1984; van Roojen, 1998). Tegenwoordig siert de garuda het officiële wapen van de Republiek Indonesië (Heringa, 1996). De doek is gemaakt op Sumatra door de Ratatex-fabriek en was bestemd voor gebruik door alle culturele groepen.