Lange wijduitlopende doopjurk van wit katoen, zandlopervormig front met broderie anglaise en oprijgjes

Museum Rotterdam
2001.01.19 St. Historisch Kostuummuseum. Gedragen door Prof.Dr.Ir. Johannes Leendert van Soest (Den Haag 1898 - Den Haag 1983).

Witte doopjurk met aan de voorkant een pas in zandlopervorm, lopend van de hals tot aan de rokzoom. Garnering: oprijgjes en machinale broderie anglaise in de vorm van entre-deux en geschulpte ruches, zowel horizontaal als verticaal toegepast. Mouwtjes worden gevormd door het kant van de pas door te laten lopen tot op de rug plus een extra strook. Zelfs het minuscule kantje langs de vierkante hals sluit aan bij de overige kanten. Sluiting: twee stoffen knoopjes, trek- en strikbandjes.