Kralenband, onderdeel van Shembe dienstkostuum van een vrouwelijke geestelijke

TM-6128-8b
voor 2002
Zuid-Afrika

Kralenband met gespiegeld geometrisch patroon op witte basis. Middenvoor blauwe kralen (amacosha). Bedoeld om het hoofddeksel op zijn plaats te houden. Met katoenen koordjes voor de bevestiging. De in 1910 opgerichte AmaNazaretha-beweging van Isaiah Shembe (1867-1935) vormt de oudste Afrikaanse onafhankelijke religieuze beweging in Zuid-Afrika. Isaiah Shembe, een Zulu religieus leider en genezer, wordt door de Zulus gezien als een god en door westerlingen als een profeet bestempeld, hoewel dit laatste ten zeerste werd ontkend door zijn zoon Amos en kleinzoon Londa. De basis voor de beweging is een geloof in God de Vader (Jehova), God de zoon (Jezus Christus) en God de Heilige Geest van Ekuphakameni, de geest van Shembe. De Nazaretha-aanhangers leggen de eed af dat ze nooit alcohol zullen gebruiken noch hun haren zullen afscheren. Mannen worden besneden als ze 18 worden. Men wordt gedoopt in open water en er zijn menige voedseltaboes, waarbij vooral varkensvlees verboden is. Deze basisvereisten zijn nodig om een zalige status te bereiken. De Nazaretha-beweging houdt traditionele waarden die niet in conflict zijn met God's wil, in ere. Het benadrukken van traditionele Afrikaanse kleding en sieraden is niet tegen God's wil, derhalve is er de ongebruikelijke manier van het eren van God door middel van Afrikaanse traditionele dans en drums. Veel Zulus zijn aanhanger van de Shembe-kerk. De kerk vormt een uitgesproken voorbeeld van de manier waarop geïmporteerde (christelijke) concepten en religieuze gedragsregels in harmonie worden gebracht met lokale tradities, normen en waarden. Deze samensmelting van Zulu-tradities met christelijke geloofsaspecten vindt men terug in de materiële cultuur, waarvan kleding deel uitmaakt. De oude kralencultuur leeft nergens zo sterk als in de Shembe-kerk, met enkele nauwelijks veranderende patronen, maar ook met onderdelen die juist steeds van stijl veranderen. In 1976, na de dood van haar leider Johannes Galilee Shembe, die ervoor zorgde dat de beweging de tweede grote onafhankelijke kerk in Zuid-Afrika werd, ontstonden twee groeperingen binnen de Shembe-kerk. De grootste groep werd geleid door Amos Shembe (1907-1996), de kleinere door Londa Shembe (1944-1989). Amos Shembe was de zoon van Isaiah en zijn groepering bewoog zich meer en meer in christelijke richting met een grotere nadruk op de Bijbel en Jezus. Londa, die zichzelf de 'derde Shembe' noemde, verwierp het idee dat de AmaNazaretha-beweging simpelweg een geafrikaniseerde vorm van het Christendom was en stond erop dat ze gezien werd als een puur eigen Afrikaanse religie. Hij werd bruut vermoord op 7 april 1989.