Kralen en sculptuur

 

Vijf kralen - cilindrisch van vorm - en een sculptuurtje van een gestileerde mannelijke figuur in de stijl van Tiahuanaco, uitgevoerd in een grijze steensoort. Herkomst: Isla del Sol. Het precieze...

Objectnummer
RV-2593-60
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
600 / 1000
Herkomst
Bolivia

Vijf kralen - cilindrisch van vorm - en een sculptuurtje van een gestileerde mannelijke figuur in de stijl van Tiahuanaco, uitgevoerd in een grijze steensoort. Herkomst: Isla del Sol. Het precieze verband tussen de Wari en de Tiwanaku cultuur is niet eenduidig te interpreteren. Was Tiwanaku de meer vredige en religieuze tegenhanger van het militaristische Wari? Of waren ze betrokken bij de vorming van een rijk dat van beide culturen bepaalde kenmerken overnam? Beide vertonen alleszins sterke overeenkomsten in hun iconografie, die in navolging van de steeds meer abstracte evolutie bij Nasca ook in deze periode evolueert naar een rechtlijnig en strikt systeem van representatie. Omdat de Tiwanaku-iconografie zo reductief en systematisch is, heeft men vaak gezocht naar numerieke betekenissen in de vormtaal, betekenissen die tot op heden tot steeds niet aangetoond zijn. Ook de variatie van motieven wordt steeds beperkter: naast vogelachtige wezens zien we een terugkeer naar een thematiek die op de vroege Chavín-cultuur geïnspireerd lijkt. Jaguarachtige kenmerken komen terug en de centrale figuur op de Zonnepoort op de site van Tiwanaku lijkt erg op de Stafgod van Chavín: een frontale antropomorfe figuur met staven in beide handen. Dit motief van de aangepaste Stafgod komt veelvuldig terug op textiel en aardewerk, zoals bij de Wari. De oorsprong van deze imitaties is omstreden: is er hier sprake van een revival of van een archaïsme omwille van ideologische redenen. Het zou kunnen dat de Chavín-traditie door de Pukara-cultuur heen (die in de tussenperiode rond het Titicaca meer opbloeide) bleef bestaan.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie