Kokerrok met vogels en bloemen op ruitpatroon, en diagonale banen

ca. 1915

Overwegend groenkleurige kokerrok, met de kepala ('hoofd') in garis miring (diagonale banen), die gevuld zijn met florale motieven. Er naast, in de hoeken, staan bloemen, bladeren, vogels en vlinders afgebeeld. De badan ('lichaam') heeft in twee horizontale banen pohon (boom), bloemen en vogels op een geoemtrische achtergrond, die Veldhuisen onder de algemene noemer latar isen brengt. De randen zijn afgewerkt in imitatiekant: booh (Heringa, 1996). De doek is gemaakt in een Peranakan batikkerij en was bestemd voor diezelfde Indo-Chinese markt en voor de export.