Kokerrok met vogels, bloemboeketten en vlinders

ca. 1925

Paarse kokerrok, met twee tinten rood, blauw, groen en wit, gebatikt in hoofdzakelijk bloemboeketten, waarschijnlijk chysanthen. Boeketten zijn oorspronkelijk van Europese origine, maar werden snel door de (Indo-)Chinezen overgenomen. De soort bloem heeft een bepaalde symbolische betekenis (Heringa, 1996). Boven de boeketten vliegen Chinese vlinders, doorgaans symbool voor het huwelijks geluk (idem), alsmede vogels. De kepala ('hoofd') bestaat uit diagonale banen, van verschillende kleur en gevuld met bloemen, ook chrysanten, en bessen. De rok was machinaal genaaid, maar is nu open. De batik was bestemd voor de Peranakan markt en voor de export.