Kokerrok met vlinders en chrysanten op geometrische basis van verboden motief

ca. 1920

Peranakan kokerrokmet de kepala ('hoofd') in dlorong: golvende diagonale stroken gevuld met bloemmotieven en ukel (kleine ranken). De badan ('lichaam') heeft 2,5 keer een boeket chrysanten op een achtergrond van kawung. Boeketten zijn van oorsprong Europese motieven, maar werden door de Indo-Chinezen al gauw gebruikt als statussymbool, waarbij de soort afgebeelde bloemen en gebruikte kleuren een symbolische betekenis hebben, evenals de er bij afgebeelde dieren (Heringa, 1996). Kawung behoort tot de in de 18e eeuw door de sultans van Midden-Java als koninklijk symbool verheven motieven (McCabe Elliot, 1984). De rok is een dua negeri, waarmee verwezen wordt naar twee plaatsen van vervaardiging: Lasem en Yogyakarta. Deze doek was bestemd voor gebruik door alle culturele groepen.